Doelpuntloos gelijkspel Panningen tegen Koningslust

Panningen 1 (zon)

8 maart 2020 14:30

Op voorhand zat er enige lading op het duel tussen Panningen en naaste buur Koningslust. De mensen uit Koningslust wisten zich de uitslag van vorig seizoen nog goed te herinneren, bij de Panningen-aanhang waren de herinneringen verwaterd. Ook de stand in de tweede periode was van belang, beide ploegen doen nog mee in de race om de periodetitel.

De omstandigheden waren bepaald niet optimaal; het veld was gewoonweg slecht en hobbelig en ook het weer werkte niet mee. Goed voetbal was onder deze omstandigheden schier onmogelijk; vandaar dat de wedstrijd voornamelijk “kampfbetont” was. Voor de ware liefhebber viel er toch van alles te genieten: de sprintduels tussen de Koningsluster rechtsbuiten Roel Ghielen en Panningen-back Tom Wulms waren een lust voor het oog, de manier waarop Panningen-spielmacher Patrick Joosten een hoge bal “dood” legde mocht er zijn en ook de manier waarop Lars Mestrom de duels op het middenveld aanging dwong respect af.

Er mocht dan wel veel strijd zijn, onsportief was de wedstrijd geenszins. Tekenend voor de sfeer was de geste van Ilias Amhaough nadat Bram Kessels zich bij een sprintduel verstapte en Ilias vrije doortocht had naar het Koningsluster doel; in plaats van door te spelen plaatste hij de bal over de zijlijn om de Koningsluster verdediger te laten verzorgen. Scheidsrechter was de heer Gosling Grutters uit Cuijk. Ondanks de 9 gele kaarten, waarvan 3 voor het Panningse trainerstrio (!), had hij de wedstrijd volkomen in zijn greep. “Wat gele kaarten horen immers bij een derby “ aldus een oud eerste elftalspeler van Panningen.

Panningen start goed met een hoekschop in de 1e minuut. Maar Koningslust is in de eerste helft toch de bovenliggende partij. In de 12e minuut het eerste gevaarlijke moment voor het Panningen-doel; een poging om Jordy Nelissen met een boogbal te verschalken verdwijnt net over het doel. Meteen daarna een kans voor Roel Ghielen namens de geelzwarten; in plaats van zelf te schieten geeft hij voor; de bal komt echter achter de man en het gevaar is weg. Langzaam ontworstelt Panningen zich aan het Koningsluster overwicht en naarmate de eerste  helft vordert komen er ook kansjes voor Kepel.

Na rust is Panningen de sterkere ploeg. Toch is de eerste kans na rust voor Koningslust; het schot van Roel Ghielen gaat een metertje naast. In de 63e minuut vuurt Patrick Joosten een strak schot af vanaf  een meter of 16. Het schot spat uiteen op de vuisten van Koningslust doelman Mick Berkers. Ivo Schers mist een minuut later op een haar na een voorzet aan de andere kant. Remco Litjens krijgt in de 68e minuut de kans om de wedstrijd te beslissen. Zijn inzet gaat echter over. En dan is er toch nog consternatie: Idris Pakasa, ingevallen voor Ilias Amhaough, scoort nadat de bal uit een voorzet vanaf rechts op de dwarslat valt en daarna bij de tweede paal weer in het veld stuitert. Assistent-scheidsrechter Jos Lormans uit Koningslust heeft echter geconstateerd, dat de bal onderweg geheel over de lijn is geweest en scheidsrechter Grutters kan niet anders dan het doelpunt afkeuren. Het hierna volgende protest levert het Panningse trainerstrio 3 gele kaarten op.

De wedstrijd eindigt echter zoals hij is begonnen, 0-0. En hoewel niemand er iets mee opschiet, heeft iedereen er vrede mee. De eerste helft gaf immers een iets sterker Koningslust te zien en de tweede helft voerde Panningen de boventoon. De strijd om de tweede periodetitel is nog lang niet beslist.