Koningslust verliest derby tegen Kepel

Assist: Roy Bos
... (penalty)

6 oktober 2019 14:30

De wedstrijd Koningslust – Panningen is voor Panningen het moment om afscheid te nemen van de 0 punten. Koningslust, gehavend door het ontbreken van bepalende spelers zoals Bram Rongen en Wesley Goeden, likt zijn wonden van vorige week nog.

Het is Panningen dat in de eerste minuut al aan de deur klopt: een inzet van Nick Wilmer over links wordt door Mick Berkers gepakt. Panningen blijft scherp en zet de achterhoede van Koningslust onder druk. In de zesde minuut levert dat Panningen de 0-1 voorsprong op: Koningslust is slordig in de opbouw en Panningen onderschept de bal. Patrick Joosten houdt zijn hoofd koel en plaatst de bal in de linker benedenhoek. Mick Berkers is kansloos. We moeten wachten tot de elfde minuut voor Koningslust iets terug doet. Vinnie Peeters schiet van afstand over het doel. Panningen blijft de Koningsluster achterhoede plagen door vroeg te storen en dat leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties. Roel Ghielen geeft namens Koningslust antwoord: schiet eerst ver naast, maar in de aanval die daarop volgt wordt hij net buiten de 16-meter gevloerd. Hij neemt de vrije trap zelf en schiet keihard op het doel van Panningen: Jordy Nelissen weet de bal van richting te veranderen en zo zijn doel schoon te houden.

Even later is het Remco Litjens die een goede voorzet van links achter Mick Berkers in de touwen werkt: 0-2. Koningslust geeft niet op: Roel Ghielen lanceert weer een schot op het Panninger doel. Dit schot wordt echter geblokt voor het tot een score leidt.

We tekenen de 24ste minuut as Nick Wilmer dwars door de Koningsluster verdediging soleert. Daarna legt hij de bal panklaar voor Remco Litjens die voor zijn tweede treffer tekent: 0-3. Diezelfde Remco Litjens soleert enkele minuten later recht op het doel van Koningslust af. Dit resulteert in de 0-4 en een zuivere hattrick voor Remco. De Panningse doelpuntenmachine lijkt haast niet te stoppen en Koningslust zoekt naar een antwoord. Met hangen en wurgen houdt Koningslust deze stand tot aan de rust vast.

De tweede helft lijkt haast een andere wedstrijd. Bijna een kwartier lang speelt er zich een strijd af op het middenveld. Van doelrijpe kansen is totaal geen sprake. Koningslust lijkt de wedstrijd naar zich toe te trekken als Jurjen Verbong in de 65ste minuut de Panningse goalie passeert en beheerst de bal in het doel trapt. In de minuten erna is Koningslust oppermachtig en is het Roel Ghielen die meerdere malen dichtbij een doelpunt is. Panningen moet de bal tot twee keer toe van de doellijn halen, maar de 2-4 blijft uit.

Het is Panningen dat even later toch opduikt voor het Koningsluster doel en de verdediging tot een onreglementaire ingreep dwingt: penalty. Remco Litjens legt aan en zet de 1-5 op de borden.  Panningen hervindt zich en weet Mick Berkers kort daarna nog tot een redding te dwingen.

Het is de 80ste minuut als Koningslust weer aanzet en een aanval over rechts omzet in een voorzet. Het is Wouter Coolen die de bal vakkundig in de rechter bovenhoek weet te koppen: een bijzonder fraai doelpunt dat recht doet aan de verhoudingen in de tweede helft. Terwijl de spelers naar de middenstip lopen, staat de grensrechter nog met de vlag in de lucht. De scheidsrechter wendt zich daarop tot de grensrechter en keurt het doelpunt alsnog af. Er zou sprake zijn geweest van buitenspel. Koningslust blijft de laatste minuten van de wedstrijd nog wel aandringen maar tot noemenswaardige kansen komt het niet meer.

Panningen wint verdiend op basis van het overwicht in de eerste helft.