Kessel neemt 3 punten mee uit Koningslust

Bram Rongen (schot)
...

12 mei 2019 14:30

De wedstrijd tussen Koningslust en Kessel was niet alleen een derby tussen twee verenigingen uit de gemeente Peel en Maas, maar ook een strijd om promotie en tegen degradatie. Kessel strijdt voor een kans op promotie naar de derde klasse en Koningslust wil de promotie/ degradatie nacompetitie ontlopen. Het werd een wedstrijd met vlagen van overwicht, waarin Kessel aan het langste eind trok doordat het meer kansen wist te creëren en te benutten.

Na 3 minuten is het Kessel dat gevaarlijk combineert over de as van het veld. Bert Lenders weet de hem geboden kans echter niet achter Mick Berkers te werken. Een minuut later verdedigt Tom Hunnekens goed uit, maar bij zijn trap naar voren lijkt hij zich ernstig te blesseren. Na enig oplapwerk weet hij de strijd echter weer te hervatten. In de 8ste minuut wordt Koningslust voor het eerst gevaarlijk voor het doel van Kessel. Het is Jurjen Verbong die de trekker overhaalt, maar zijn schot hoog over in het net ziet verdwijnen. Aan beide zijden zijn de voorwaartsen voortdurend dreigend. Willem Kruijk, Bert Lenders en Luuk van Dael houden de verdediging van Koningslust continu bezig en aan de andere kant zijn het Bram Rongen, Roel Ghielen en Ivo Schers die de verdediging van Kessel onder druk zetten. Na een half uur spelen wordt het heel serieus als Willem Kruijk oog in oog met Mick Berkers komt te staan. De laatste weet de inzet tot corner te verwerken. Uit die corner weet Kessel bijna te scoren, maar het is opnieuw Mick Berkers die in een ultieme reddingsactie de bal overtikt. Twee minuten later is het dan toch raak als Luuk van Dael uit een voorzet van rechts de bal middels een kopbal in de touwen werkt. 3 minuten, later als Koningslust nog aan het bijkomen is van de eerste treffer, ligt de 2-0 al in het net, als Willem Kruijk Mick Berkers op het verkeerde been zet. Het lijkt even alsof het een kwestie van doordrukken is voor het 3-0 wordt, maar Koningslust herpakt zich. In de 39ste minuut is het Wouter Coolen die zich met een kapbeweging fraai van de Kesselse verdediging ontdoet en op goal schiet. De bal wordt nog geschampt door een verdediger waardoor de bal niet meer te pareren is door Wouter Allard. Met 1-2 op de scorebord is het tijd voor thee.

Na rust vindt er veel strijd plaats op het middenveld. Koningslust heeft daar de overhand, maar wordt gestuit door de Kesselse verdediging. In de 56ste minuut ziet Jurjen Verbong echter een opening. Van de linkerzijde geeft hij een diagonale pass over 40 meter naar voren richting Bram Rongen die aan de rechterkant van ruim 20 meter gelijk volleert en de bal verwoestend via de linkerpaal inschiet: het mooiste doelpunt van de wedstrijd. De 2-2 doet Kessel even wankelen en Koningslust probeert de wedstrijd naar zich toe te trekken. Ivo Schers komt dichtbij het doel, maar meer dan een corner scoort hij niet. Uit die corner schiet Tommy Janssen op doel, maar hij raakt de bal niet goed. Inmiddels heeft Kessel zich herpakt en bereikt het weer de 16 meter van Koningslust. Slecht wegwerken door de Koningsluster verdediging wordt gelijk afgestraft: 2-3. Een domper voor Koningslust dat 2 minuten later Willem Kruijk op bezoek krijgt. Deze kapt iedereen zoek en houdt nog net voldoende energie over om Mick Berkers in de verre hoek te passeren. Zo kijkt Koningslust toch weer tegen een achterstand aan die niet meer te repareren lijkt. De strijd wordt af en toe fel, maar doelrijpe kansen zijn schaars. Het is uiteindelijk Bert Lenders die in de 77ste middels een schot de eindstand op het bord zet: 2-5. Koningslust dringt nog wel aan, maar is niet meer in staat om de verdediging van Kessel serieus pijn te doen.

Voor beide teams blijft het de komende weken ongemeen spannend. Kessel kan nog promoveren en Koningslust is inmiddels ingehaald door Reuver dat TSC ‘04 met 8-3 door de gehaktmolen heeft gedraaid en voelt de hete adem van Belfeldia in zijn nek, dat op onverklaarbare wijze wist te winnen van kampioen SVC 2000. Saillant detail: Kessel ontvangt de volgende week Belfeldia.