Koningslust 1 (zon) - Egchel 1 (zon)

Egchel 1 (zon)

Mannen Zondag standaard, 1, 5e klasse E

26 september 2010 14:30

Leeden, G.H.M. van der

Verslag Koningslust – Egchel, 26 september 2010.

“Echte” derby Koningslust – Egchel eindigt in 1-1!

Vanmiddag de Peel en Maaskraker GONA – Egchel. Menig voetballiefhebber met een geelzwart en een oranjewit voetbalhart zou de weg naar het Koningsluster Sportpark de Lust hebben kunnen vinden. “Zou dus”!? Echter, deze risicokraker ondervindt een grootste medestrever voor de toeschouwersaantallen in de marathon van Berlijn. En alsof dat nog niet genoeg is om de supportersschare te beïnvloeden staat er in Nieuw-Zeeland, op het Noordereiland, ook nog het Oceanië-kampioenschap acaciaboomstamwerpen tot 48,5 kilogram op de agenda. Toch weten nog enkele honderden voetbalfans , verdeeld over de dag, “de “voetbal”Lust” te vinden. Meer dan 163 kleurrijke voetbalaanhangers horen om 14.30 uur de fluit van scheidsrechter van de Leeden uit Neer. Voor half drie hebben de “tenuestrijders” de nieuwste technische en tactische tips van de “managers technische zaken” kunnen aanhoren. Roeland van Oudenhoven en Egchel-collega John Paulissen willen winnen vandaag. De opdracht aan beide hoofdmachten is om geschiedenis te schrijven met de voetbalschoen. In deze opdracht zit veel tegelwijsheid verborgen. Om kwart over vier zijn er veel tegels te graveren. Één daarvan is dat beide zusterverenigingen de punten “broederlijk gedeeld” hebben. GONA – Egchel kent een echte derbysfeer. Quinten Krekels, pupil  van de week, voorspelt een kleine winst voor GONA. GONA zou daarmee in de ogen van OranjeWit te veel gekregen hebben. Ook het geelzwarte voetbalhart kan leven met de puntendeling. Doelman Björn Galema van Egchel is in de slotfase dé man van Egchel die het punt weet vast te houden. GONA start, met nieuwe shirts met de opdruk van café de Poorter van Peter en Thea Grommen, aftastend. Ook Egchel tast af. Na tien minuten kent de wedstrijd en eerste schot van Bram Rongen. Doelman Björn Galema staat in de weg en ziet hierna een schot van Nick Rongen overgaan. Na het eerste kwartier meldt Egchel zich in de verdedigingszone van GONA. Ying-Lee Lim  levert aanvallend het gevaar waardoor goalie Dennis Janssen in actie moet komen. De afvallende bal uit een corner van Sander Janssen wordt door Ruud Beumers overgepegeld. GONA is gewaarschuwd. Egchel is dan  de toonaangevende ploeg. Dennis Janssen onderscheidt zich in het doelgebied door een inzet van Leon Teeuwen te keren. Leon Peters kopt daarna recht in de handen van de GONA-sluitpost. Na deze Egchelfase breekt een kort GONA-tijdperk aan. Rik Wijnands zet met veel inzet door en de kopbal van Bram Rongen uit zijn voorzet zoekt de handen van doelman Björn Galema. In de 27e minuut maakt GONA  het verschil. Rik Wijnands dendert naar de achterlijn en uit zijn voorzet schiet Peter Janssen, met een uiterste teenactie, raak. 1- 0. Tellen later kan Nick Rongen het verschil verdubbelen. Roel Wijnands ziet Nick zijn voorzet enkel schampen. GONA gaat zich in de navolgende tien minuten te kort doen door zelf het tempo uit het spel te halen. Voor Egchel is dit koren op de molen om zich te kunnen herpakken. Ad Cornelissen waarschuwt GONA door een schot over de ballenvanger af te leveren. De druk van Egchel levert uiteindelijk toch de gelijkmaker op. Ying-Lee Lim test de paal en de terugspringende bal wordt “in een streep” dankbaar door Leon Teeuwen tegen het net gepoeierd. De “stillen” aan de overkant komen tot leven.  Met Oranjewitte rook wordt de 1-1 bejubeld. De eerste helft wordt afgesloten na een schot van Chris Lemmen in de handen van Björn Galema en een schot van Ruud Beumers  in de handen GONA’s sluitpost Dennis Janssen. De thee is voor 15 minuten heet en na de hervatting maakt Roel Wijnands plaats voor Bram Kessels. Binnen het veld wordt het rommelig. Veel inzet met over en weer aanvallende bedoelingen. Ying-Lee Lim is dichtbij een voorsprong voor Egchel. Zijn schot gaat voorlangs. GONA slaakt een kreet van opluchting. Dat doet Egchel ook als Peter Janssen geen richting en kracht kan geven aan een voorzet van Rik Wijnands. Mounir Kasmi verlaat het speelveld voor Egchel-aanvaller Frank Gielen. Twee teams die blijven gaan voor de overwinning geven de voetballiefhebbers een warm gevoel. Rik Wijnands geeft Rob Lemmen een vrije kans. Björn Galema redt met de linkerknie. Onder aanvoering van Bert Hendriks zet Egchel een aanval op die door GONA met kunst en vliegwerk onschadelijk wordt gemaakt. Een tegenstoot  van GONA. Keeper Björn Galema keert de inzet van B ram Rongen. GONA gunt het initiatief aan Egchel. Leon Teeuwen mist namens Egchel daarna eveneens de kans op een Egchel-voorsprong. Er volgt een slotfase met strijd. De mogelijkheden van GONA om de punten in huis te houden worden door Björn Galema om zeep geholpen. Rik Wijnands, pegel op het lichaam van BG en de kopbal langs zijn de laatste wapenfeiten uit deze spannende,  sportieve “burentwist”. Na twee maal drie kwartier wordt ook het gerstenat in de kantine gedeeld. Egchel en GONA blijven beiden ongeslagen. Volgende week komt DEV uit Arcen, ook nog ongeslagen,  in Egchel op bezoek. GONA gaat via de bedevaartplaats Smakt naar Holthees. Een lastige, bij Roeland van Oudenhoven een goed bekende tegenstander. Met “ze allen naar Brabant” dus!