Een goed begin is het halve werk

Koningslust 3

Sparta'18 5

Harm Caelers (schot)
Assist: Jacco Kempen

28 april 2019 10:00

Vandaag staat het 5e elftal van Sparta'18 op het programma.
Tegen dit team hebben we de in September de eerste competitiewedstrijd gespeeld en in een druilerige wedstrijd in de regen onnodig verloren.
Oftewel, we zijn uit op revanche.
In het kleedlokaal wordt voor de wedstrijd dan ook besproken dat rustig ons eigen spel spelen de sleutel tot succes zal moeten zijn.

We trappen zo rond de klok van 10.02 uur af en gaan fel van start. Leon stuurt direct Jacco weg over de linker flank. Hij heeft er in eerste instantie wat moeite mee om de bal goed mee te krijgen en de sparta verdediging is er dan ook goed bij. Toch weet Jacco de bal vanuit de achterlijn terug te leggen op Harm die geen mmoment twijfelt, draait en schiet, een mooie 1-0 binnen 1 minuut!
Ons spel blijft goed en op wat snelle loopacties van Sparta na hebben we de wedstrijd onder controle.
Blijkbaar heeft Leon een nieuw maatje gevonden voorin met Jacco als collega flankenman. Handig en lichtvoetig spurt Leon langs de rechterkant naar de 16 en speelt de bal strak over de 5-meter lijn. Daar is Jacco reeds aan komen stormen om de bal binnen te tikken, maar helaas is een sparta verdediger net wat feller en weet een 2-0 te voorkomen.
Het blijkt dan Leon zijn roeping heeft gevonden in het geven van assists, hij weet keurig Peter te vinden die net buiten de 16 klaar staat om de bal op doel te peren.
De keeper staat verkeerd en Peter plaatst de bal overtuigend in de linker kruising, 2-0.
Dan krijgt Gona 3 een vrije trap op een plek waar papa Peter, die erg netjes zijn rol als mid-mid vervult, wel raad mee weet en zijn eerder vertoonde kunstje opnieuw wil vertonen.
En ja hoor, de bal suist richting de rechter kruising, maar de bal mist net wat snelheid en komt iets teveel naar binnen waardoor de keeper hem uit de lucht kan plukken, de stand blijft 2-0.
Het gaat redelijk lekker, maar we zijn veelal slordig in de passes en verzuimen om de score uit te breiden.

De tweede helft gaat een stuk minder lekker is nogal rommelig.
Al in de eerste minuten weet S'num in een aanval de paal van het koningslust doel te raken.
5 minuten laten is het dan toch zover, Sparta weet de 2-1 te maken, uit een voorzet wordt strak binnengekopt.
Het is duidelijk dat we deze man goed in de gaten moeten houden bij hoge ballen.
Sparta komt in een uitbraak ook nog oog in oog te staan met Rob, die keurig deze aanval weet te pareren.
Maar we hebben er moeite mee om de gelijkmaker te voorkomen, weg=weg lijkt het motto te worden.
Toch leveren deze wegrosballen nog een aantal fraaie uitbraken op.
Jacco weet nog een sparta speler in de verlegenheid te brengen om hem in de 16 naar de grond te werken en koningslust krijgt de kans om de wedstrijd te beslissen met een penalty.
Papa Peter geeft de kans aan Harm, maar helaas heeft hij de hoogte van de lat wat verkeerd ingeschat en schiet rechts ver over (terwijl hij naar eigen zeggen op de linker onderhoek mikte). Hij is er erg van ontdaan en komt niet meer lekker in de wedstrijd.
Later krijgt hij nogmaals de kans vrij voor de keeper aangezien hij hard blijft werken en voorin zijn meters maakt, maar het mag niet zo zijn, de stand blijft 2-1.
Ook Tim krijgt nog een kans, in een uitbraak spurt hij mee en de bal belandt perfect bij hem in de voeten, helaas weet hij de bal niet achter de keeper te werken.
Sparta besluit dan nog om een verdediger naar voren te schuiven waardoor wij genoodzaakt zijn om Jacco terug te laten zakken tot op de back positie.
Dit blijft een uiterst cruciale zet te zijn aangezien er in de laatste minuut nog een spektakel te wachten staat.
De gasten proberen met een dieptepass diagonaal over het veld hun man op de rechter flank weg te sturen.
Jacco heeft zich netjes in het pad van de bal gepositioneerd en haalt uit onder het eerder genoemde motto weg=weg.
Echter weet hij bal niet te raken en zwaait met zijn gestel in het luchtledige. De sparta aanvaller is hier zo van verduust dat hij deze kans niet weet te verzilveren.
Arbiter Will vindt het welletjes en Koningslust mag weer 3 punten achter de naam schrijven.