Geen uitdaging JO19-1

Assist: Job Janssen
Rob Draak (schot)
Kris Teeuwen (schot)
Vinnie Peeters (vrije trap)

13 oktober 2018 15:00

Op geen enkele wijze wisten de bezoekers de thuisploeg te bewegen om het onderste uit de kan te halen. Niets ten nadele van Panningen/Egchel overigens, zij speelden optimistisch en open voetbal. Dit ondanks de wetenschap dat deze reprise van de eerder ruim verloren bekerwedstrijd een schier onmogelijke opgave zou worden. Pas na 20 minuten in de 2e helft gooiden de gasten er het bijltje erbij neer en de poort definitief open.

De thuisploeg stond om 15.01u trappelend aan de start, vol vertrouwen, maar niet zonder enige spanning over de afloop van deze wedstrijd. Vanwege disciplinaire maatregelen werden drie spelers naar de rerservebank verwezen. Bij een beschikbaarheid van 13 spelers betekende dit een wat creatieve veldopstelling met de overige 10 man. Het deerde het team als geheel niet veel. Met Vinnie en Niek als dubbele spitsen, Harmen daar als mid-mid vlak achter, kon het de groen-witte defensie nog aardig lastig worden gemaakt. Wouter werd voor deze gelegenheid als rechtsback geposteerd en deed het daar best goed!

Na 7 minuten soleerde Harmen door de defensie en schoot de eerste binnen. Op dat moment leek het nog dat juist hij vandaag zijn positie als topscorer zou gaan uitbouwen. Niets bleek minder waar, zo zullen we zo ervaren. Dit bleek namelijk zijn enige goal deze middag.

Jim werd enkele minuten later door Vinnie in de positie gebracht om de 2-0 op het scorebord te zetten. Onze Vinnie groeide overigens uit tot de meest productieve speler van vandaag, met 3 assists en 4 goals! Na een goed kwartier kon Panningen/Egchel wat terugdoen. Een vlammend afstandschot bleek onhoudbaar voor Tom. Mooie goal, verdiend. Inmiddels hadden Bart en Kris zich warm gelopen en mochten, ter vervanging van de lichtgeblesseerde Jim, het spelersaantal weer op 11 brengen. Hiermee was het ook gedaan met de kansen voor de tegenstander. Vanaf nu: éénrichtingsverkeer, waarmee vóór de limo nog 3 maal werd gescoord. De eerste was een corner van Job die door Tjerk, heel functioneel, met de buik over de doellijn werd gelopen. Enkele minuten later volgde een mooie actie van Vinnie op aangeven van Wouter. Vervolgens een beauty van Rob die zich daarmee voor de rest van het seizoen op de scorerslijst plaatste. Na een één-twee met Vinnie, met daarin een goede loopactie, wist Rob de keeper in de lange hoek te verschalken. Zó moet het spelletje worden gespeeld!

In de rust ging het tactisch praatje voornamelijk over de enorme ruimte die ons werd gegund en de gelegenheid voor ons om eens goed aan het samenspel te werken.

De tweede helft bleek toch een voortzetting van de eerste. De vleugelspelers deden netjes wat van hun werd verlangd en trokken het centrum open. Hierdoor kregen de spelers in de as zoveel ruimte dat de keuze om steeds weer door het midden naar de goal te trekken wel heel verleidelijk en begrijpelijk was. Maar dus ook tot gevolg had dat de betreffende vleugels nauwelijks werden ingezet. De boodschap was kennelijk niet helemaal goed overgekomen. Gelukkig bood de drinkpauze op deze warme 13e oktober gelegenheid de spelers daar nog even op te wijzen.

Terug naar de wedstrijd: de eerste minuten van deze tweede helft verliepen nog wat aarzelend. Het spel oogde wat onzeker door de slordigheden en kleine foutjes. Het duurde bijna een kwartier voordat de ban werd gebroken, uit een standaardsituatie weliswaar. Bart nam de corner en Tjerk kopte strak in: 6-1. De definitieve nekslag kwam toen laatste man Kris zich voorin liet zien en, geassisteerd door Vinnie, de 7e achter de keeper schoot. Vanaf dat moment regende het kansen, waarbij de meeste gesmoord werden door de drukte rondom de penaltystip. Hier en daar wellicht niet helemaal reglementair, maar de scheidsrechter gaf de verdediging het voordeel van de twijfel. Koningslust/Grashoek wist toch nog 5 maal te scoren. Het werd 8-1 doordat Vinnie een vrije trap vanaf 17 meter strak in de touwen schoot. De muur stond er meer voor de sier dan dat hij functioneel was.

Hierna verzorgde Harmen binnen 10 minuten drie maal de beslissende voorbereiding voor goals van Vinnie (2x) en Tjerk. De kers op de taart werd verzorgd door Jim die een splijtende pass van Niek beheerst afrondde. De keeper nam niet eens meer de moeite om de bal te blokken en de Panningse coach verzuchtte langs de lijn dat het niet erg zou zijn als de wedstrijd zou worden afgefloten. Het was genoeg.

Dit zijn niet de wedstrijden waar de spelers (van beide teams) op zitten te wachten. Toch is dit de indeling waar we het nog een paar maanden mee moeten doen. Na de herfstvakantie gaan we naar Wittenhorst. De mannen uit Horst wonnen eerder met 6-1 van Panningen, dus daar kunnen we meer weerstand verwachten.