GONA geschiedenis

Voordat GONA het levenslicht zag, werd in 1933 al een voetbalvereniging in Koningslust opgericht. Deze vereniging verdween na zes jaar van het toneel omdat men niet over voldoende spelers beschikte. In de laatste oorlogsjaren pakte men de bal weer op en werd er zelfs internationaal gevoetbald tegen de Engelse bevrijders. Van hen kocht men de eerste shirts in de kleuren rood en groen.

Het enthousiasme voor het voetbal groeide gestaag en dat resulteerde op 2 mei 1945 in een oprichtingsvergadering in zaal Juliana waarbij een nieuwe voetbalvereniging werd geboren! ‘Sjaers Toon’ werd door de 25 leden van toen gekozen als voorzitter. En de naam werd ook bekend: GONA. En of het nou Goede of Gezonde Ontspanning Na Arbeid betekent; daar zijn de lokale geleerden nog steeds niet uit!

foto sportpark

De eerste officiële wedstrijd speelde GONA tegen een elftal van Huize Savelberg waarna GONA in het najaar van 1945 voor het eerst deelnam aan de competitie. In 1961 begroette GONA zijn eerste trainer: Jung Marcelissen. De eerste resultaten dienden zich meteen aan: promotie naar de 1e klasse en een jaar later kampioen en promotie naar de 4e klasse KNVB. In 1968/1969 kon GONA beschikken over twee speelvelden en nieuwe kleedlokalen en werd een kantine gebouwd die in 1973 alweer werd uitgebreid. Absoluut hoogtepunt van GONA was de promotie naar de 3e klasse KNVB in 1976, het jaar waarin sportpark ‘Avanti’ veranderde in sportpark ‘de Lust’. Ook het winnen van de beker van de afdeling Limburg in 1988 was een hoogtepunt. GONA kende ook van 1981 t/m 1987 een damesteam. De veteranen trappen vanaf 1968 nog steeds hun balletje op de zaterdagmiddag. Nog steeds maken vele veteranen zich binnen de vereniging op alle fronten dienstbaar! En dan is er uiteraard de jeugdafdeling die in 1949 werd opgericht. GONA telt meer dan 100 jeugdleden. Verder zijn er uiteraard nog alle supporters die GONA in al die jaren voor dik en dun hebben gesteund. En dan tot slot de vrijwilligers van toen en nu.

foto sportpark 2

In 2005 werden op grootste wijze het 60 jarig jubileum gevierd. Het laatste hoogtepunt uit de historie is het kampioenschap wat het eerste elftal behaalde in het seizoen 2005-2006. Na 30 jaar weer een kampioensschap voor het standaardteam.